Τετάρτη, 22 Αυγούστου 2018

Food Retail CEO Forum: Συνεχείς ανακατατάξεις, νέες προκλήσεις και ευκαιρίες…

    Φοίβος Καρακίτσος:
    Η Spar θα οργανώσει τους «μεσαίους»

Απευθυνόμενος στους συνέδρους ο κ. Φοίβος Καρακίτσος, CEO της Spar Hellas, τόνισε ότι παρότι ανέκαθεν πολλοί θεωρούσαν ότι «η μεσαία αγορά είναι χαμένη υπόθεση», αυτή κρατάει τα μερίδιά της, με σοβαρές αντιστάσεις στον ανταγωνισμό των μεγάλων και σημαίνοντα πλεονεκτήματά της την ευελιξία, την ταχύτητα αποφάσεων, την αναντικατάστατη εμπειρική γνώση της μπακαλικής και το δοκιμασμένο προσωπικό στην εξυπηρέτηση. Το ισχυρό πλεονέκτημα της Spar, είπε, έγκειται στο συνδυασμό της υψηλής παγκόσμιας τεχνογνωσίας της στη λιανική με την πλούσια εμπειρική παιδεία των ανά τον κόσμο συνεργατών της. Στο πλαίσιο αυτό, θα οργανώσει τους ανεξάρτητους Έλληνες λιανέμπορους στο μεγαλύτερο συνεταιριστικό δίκτυο καταστημάτων της χώρας, με όχημα τη στρατηγική συνεργασία της με τους ομίλους αγορών Αστέρας και Mesis, που ελέγχουν άνω των 500 καταστημάτων σε όλη τη χώρα, αποβλέποντας στο μετασχηματισμό τουλάχιστον 300 εξ αυτών κατά το πρότυπο Spar και σε τζίρο άνω των 500 εκατ. ευρώ σε τέσσερα χρόνια. Στόχος της, είπε ο ομιλητής, είναι επίσης να ενισχύσει την εγχώρια μεταποίηση τροφίμων, μέσω της ένταξης των προϊόντων της στην υπό σχεδιασμό σειρά Spar Taste of Greece, η οποία θα διατίθεται από το δίκτυο Spar εντός και εκτός Ελλάδας, προειδοποιώντας ότι η υπερσυγκέντρωση του κλάδου συνιστά απειλή κυρίως για τις μεσαίες ελληνικές βιομηχανίες, αφού η ολιγοπώλησή του θα εξαφανίσει, ίσως, περισσότερες από τις μισές.

    Βίκτωρ Κοτζαμάνης:
    Η βεβαιότητα της δημογραφικής κρίσης

Στην εντυπωσιακή για την οριστικότητά της εισήγησή του ο έγκριτος δημογράφος κ. Βύρωνας Κοτζαμάνης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με θέμα «Δημογραφικές εξελίξεις: Πώς μεταβάλλεται το πλήθος και το ειδικό βάρος των καταναλωτών ανά ηλικιακές ομάδες», τόνισε ότι η δημογραφία, σε αντίθεση με άλλες ανθρωπιστικές επιστήμες, προβλέπει με σχετική βεβαιότητα την εξέλιξη του αντικειμένου της και ότι, στο πλαίσιο αυτό, είναι περίπου αναπότρεπτο ότι την επόμενη εικοσαετία ο νεανικός πληθυσμός της χώρας (παιδιά, νέοι και εργασιακά στην αιχμή της απόδοσής τους άνθρωποι) θα μειώνεται, ενώ θα αυξάνουν ολοταχώς οι ομάδες των υπερηλίκων και δη των υπέρ-υπερηλίκων. Ειδικότερα, ο πληθυσμός μας θα μειωθεί κατά 500 χιλιάδες έως ένα εκατομμύριο από τα 10,8 εκατομμύρια σήμερα, πράγμα ήδη προφανές από το 2011, οπότε το ετήσιο ισοζύγιο γεννήσεων-θανάτων άρχισε να εξελίσσεται ελλειμματικά σε ό,τι αφορά τις γεννήσεις. Οι άνω των 65 ετών, που σήμερα αντιστοιχούν στο 21% του πληθυσμού, τότε θα είναι 27% (οι άνω των 85 ετών θα υπερβούν τις 400 χιλιάδες), ενώ η μέση ηλικία του πληθυσμού θα αυξηθεί κατά 4-5 χρόνια και θα μειωθούν περίπου κατά ένα εκατομμύριο οι οικονομικά ενεργοί άνθρωποι.

Από αυτή την άποψη, είπε, το εύλογο είναι αντί της επέκτασης της αγοράς των παιδικών ειδών, η έμφαση της προσφοράς να δοθεί στην ανάπτυξη και την περαιτέρω εξειδίκευση της γκάμας των βασικών ειδών για τους υπερήλικες όλων των ηλικιακών ομάδων, ενώ σε ό,τι αφορά τα δίκτυα διανομής, το λογικό είναι να προσανατολίζονται στην εξυπηρέτηση περισσότερο γερασμένων πελατών, με λιγότερες μεν αλλά ειδικές ανάγκες, με διαθέσιμο ελεύθερο χρόνο και αυξημένες ανάγκες κοινωνικότητας, αλλά με μικρό διαθέσιμο εισόδημα. Συνεπώς, η γενική ζήτηση θα εμφανίσει μείωση, ενώ θα μειωθούν και οι αγοραστές από τους οποίους συντηρούνται άλλοι καταναλωτές (π.χ. αγοραστές νέων οικογενειών). Στο ίδιο πλαίσιο, συνέστησε το επενδυτικό ενδιαφέρον για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις στα είδη σούπερ μάρκετ να εκφράζεται με πιο συγκρατημένες μάλλον προσδοκίες.

    Γεώργιος Δουκίδης:
    Γιατί επισκέπτονται οι καταναλωτές τα σούπερ μάρκετ

Σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της ετήσιας έρευνας του ΙΕΛΚΑ, στο πλαίσιο εισήγησής του με θέμα «Γιατί επισκέπτεται ο καταναλωτής το σούπερ μάρκετ», ο κ. Γιώργος Δουκίδης, επιστημονικός διευθυντής του ινστιτούτου, επισήμανε την πολυκαναλική συμπεριφορά των καταναλωτών σήμερα, που τους φέρνει κατά μέσο όρο 14 φορές την εβδομάδα σε ποικίλα καταστήματα τροφίμων –προνομιακά σε σούπερ μάρκετ και αρτοπωλεία και όλο πιο δυναμικά πλέον σημεία πώλησης έτοιμου φαγητού. Μεταξύ άλλων, σχολίασε ότι οι θιασώτες των discounters δεν έχουν καμία διαφορά από τον τυπικό πελάτη του κλασικού σούπερ μάρκετ, ότι πέρυσι 1 στους 5 καταναλωτές αγόρασε online τουλάχιστον ένα είδος του σούπερ μάρκετ, ότι το ποσοστό των online παραγγελιών έτοιμου φαγητού είναι ολοταχώς αυξανόμενο, όπως άλλωστε της χρήσης πιστωτικών καρτών και της αναζήτησης προσφορών μέσω του Internet, καθώς και ότι οι παραδόσεις κατ’ οίκον παραγγελιών των φυσικών σούπερ μάρκετ στη χώρα μας αφορά σε όλες τις ηλικίες αγοραστών. Καταλύτης για την προτίμηση του σούπερ μάρκετ, είπε, είναι η προσωπική εξυπηρέτηση ιδίως στα προϊόντα πάγκου, αλλά και πρωτεύοντα missions σαν αυτό της προμήθειας υλικών για την παρασκευή γευμάτων. Αναφορικά με την αναγνώριση του value for money των σούπερ μάρκετ σημείωσε ότι οι τιμές δεν είναι αποκλειστικό κριτήριο προτίμησής τους και ότι για πρώτη φορά πέρυσι άρχισε πάλι να προβάλει αξιολογικά η εμπειρία αγορών, ένδειξη πως το κριτήριο της απόλαυσης από τη σχετικά διαδικασία ανακτά την αξία του. Ακόμα τόνισε ότι η επαφή με το προσωπικό, ως στοιχείο της εμπιστοσύνης του κοινού προς τις επιχειρήσεις του κλάδου, επηρεάζει καίρια τις αγοραστικές συμπεριφορές μολονότι η έρευνα πέρυσι διαπίστωσε μια κάμψη της αίγλης του σε ό,τι αφορά τη γενική συμβολή του στην ελληνική οικονομία. Σχετικά με τις προσφορές σχολίασε ότι ο ένας στους δύο τις προτιμά από τις χαμηλότερες τιμές, αλλά πλέον οι 4 στους 10 δηλώνουν ότι τους «τρώει» χρόνο το ψάξιμό τους ή τους μπερδεύουν και τους αγχώνουν, πράγμα που σημαίνει πως πρέπει να γίνουν πιο «έξυπνες».

Σε μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από εσωστρέφεια των επιχειρήσεων και από τη δυσκολία δημόσιας έκθεσης στρατηγικών επιλογών που οδηγούν τις επιχειρήσεις στην κατάκτηση των επιθυμητών στόχων, το Food Retail CEO Forum, το 8ο ετήσιο συνέδριο ανάπτυξης διαλόγου σχετικά με το μέλλον του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, κατάφερε να κερδίσει τις εντυπώσεις, για το επίπεδο των εισηγήσεων και την κάλυψη, με εμπεριστατωμένο τρόπο, των ζητημάτων που απασχολούν τον κλάδο. Οι εργασίες του συνεδρίου ξεκίνησαν με τις σύντομες ομιλίες που απηύθυναν στο κοινό οι κύριοι Νίκος Καραγεωργίου, πρόεδρος ΕΣΒΕΠ και Κωνσταντίνος Μαχαίρας, πρόεδρος ΙΕΛΚΑ. Ο κ. Καραγεωργίου, αφού αναφέρθηκε στη συνεχιζόμενη πορεία συγκέντρωσης του κλάδου, επεσήμανε την ανάγκη στροφής προς ένα νέο παραγωγικό μοντέλο, που θα αξιοποιεί με καινοτόμο τρόπο και με την κατάργηση στρεβλώσεων και γραφειοκρατικών εμποδίων, τα πλεονεκτήματα της χώρας και ειδικότερα της ελληνικής γης. Παράλληλα, τόνισε πως το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι το μέλλον και οι επιχειρήσεις πρέπει να προετοιμάζονται και να επιδιώκουν τον εκσυγχρονισμό των λειτουργιών τους, αναφέροντας ως παράδειγμα την καθιέρωση της ηλεκτρονικής διαχείρισης των παραγγελιών. Από την πλευρά του ο κ. Μαχαίρας, μίλησε για την εξωστρέφεια που ήδη έχει ξεκινήσει να παρουσιάζεται στις στρατηγικές κινήσεις των επιχειρήσεων του ελληνικού λιανικού εμπορίου, αναφέροντας ως παράδειγμα τις εναλλακτικές συνεργασίες με τους διεθνείς ομίλους SPAR International και COOP Italia. Όσο για την αργή ανάκαμψη των πωλήσεων, υπενθύμισε πως είναι φυσικό επακόλουθο της υψηλής ανεργίας και των χαμηλών εισοδημάτων. Ο κ. Μαχαίρας, αναφέρθηκε στον ρόλο και το έργο του ΙΕΛΚΑ και ειδικότερα στις έρευνες, όπου, μεταξύ άλλων, τεκμηριώνεται ότι η οργανωμένη λιανική έχει μικρότερο μερίδιο (45%) από την υπόλοιπη λιανική τροφίμων (55%), στη συνολική αγορά. «Φέτος και το 2019 θα δούμε τη στρατηγική επίδραση των αλλαγών στον κλάδο. Κατά την άποψή μου, θα υπάρξει μεγαλύτερος συγκεντρωτισμός στην αγορά. Περιμένουμε ανακατατάξεις μεριδίων και οριακή αύξηση τζίρου 2%... Διαπιστώνουμε πως το 42% των πωλήσεων προέρχεται από promotions, που σημαίνει πως έχουμε προσωρινή ενίσχυση των brands, αλλά καταστροφή του brand equity… Σε αυτό το περιβάλλον, θα πρέπει να κυριαρχήσει η σύνεση, γιατί έχουμε διαπιστώσει υπερφίαλη συμπεριφορά από πολλούς παίκτες και αυτό μπορεί να μας γυρίζει στο σημείο μηδέν», τόνισε ο κ. Μαχαίρας, υπενθυμίζοντας και αυτός την ανάγκη επένδυσης στο online λιανεμπόριο, που κατά τη γνώμη του είναι το μέλλον.

    Domenico Brisigotti:
    Ο ρόλος των PL στο σύγχρονο λιανεμπόριο

Στη στρατηγική απόφαση της COOP Italia να επενδύσει στην ανάπτυξη των PL, με στόχο την εγχώρια, αλλά και τη διεθνή αγορά, κυρίως στον τομέα των τροφίμων, αναφέρθηκε στην ομιλία του ο Domenico Brisigotti, CEO, COOP Italian Food, Commercial Director, COOP Italia Non Food. Ο ομιλητής παρουσίασε τις βασικές κατευθύνσεις ανάπτυξης των PL, σύμφωνα με τις τάσεις που διαμορφώνονται στις αγοραστικές συνήθειες. Όπως είπε, προϊόντα που απευθύνονται σε vegeterians και σε όσους επιλέγουν την υγιεινή διατροφή, τα free from (χωρίς γλουτένη, λακτόζη, κλπ), αλλά και τα premium είναι στην πρώτη γραμμή της μάχης των μεριδίων για την COOP Italia. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η αναφορά του στη νέα στρατηγική συνεργασία επιχειρήσεων λιανεμπορίου, οι οποίες, παρά το γεγονός ότι δραστηριοποιούνται στον ίδιο κλάδο, τοποθετούν προϊόντα PL ο ένας στα καταστήματα του άλλου, στις χώρες όπου δεν διαθέτουν δικό τους δίκτυο καταστημάτων. Παραδειγματικά ανέφερε την πρόσφατη συνεργασία της El Corte Ingles με την Tesco, για τοποθέτηση PL της πρώτης στα ράφια της δεύτερης, αλλά και της Leclerc, για την οποία δημιουργήθηκε η σειρά ζυμαρικών Ethnic, project στο οποίο συμμετείχε η COOP. Μια άλλη σημαντική νέα εξέλιξη αφορά στην κυκλοφορία από την Amazon των δικών της PL σειρών, σε κατηγορίες τροφίμων, όπως σνακ, έτοιμων μιγμάτων σούπας, αλλά και μη τροφίμων, όπως συμπληρωμάτων διατροφής και βιταμινών. Πρόκειται για concept που στο υπόλοιπο λιανεμπόριο έχει εφαρμοστεί εδώ και αρκετό καιρό (παράδειγμα αποτελεί η ΙΚΕΑ). «Η διαχείριση προϊόντων με το δικό μας brand είναι ο καλύτερος τρόπος να χτίσουμε σχέσεις με τους πελάτες μας», είπε ο ομιλητής, συμπληρώνοντας πως οι πελάτες θα αγοράσουν προϊόντα με το brand του λιανέμπορου, εάν έχουν μια σχέση εμπιστοσύνης. «Η δημιουργία ενός PL είναι μια σύνθετη εξίσωση: λέει στους πελάτες ποιοι είμαστε, ενώ αυξάνει την πιστότητα των πελατών, το περιθώριο κέρδους, αλλά και τη διαπραγματευτική μας δύναμη, σε σχέση με τα εθνικά brands», είπε ο ομιλητής. «Την ίδια στιγμή, ο αγοραστής μετατρέπεται σε product manager». Μετά από μια παρουσίαση των brand που συνθέτουν τη γκάμα των PL της COOP (4.000 SCUs με πωλήσεις 3 δισ. ευρώ), ο κ. Brisigotti τόνισε πως ο όμιλος, που είναι Νο1 στην ιταλική αγορά, με κύκλο εργασιών άνω των 12,4 δισ. ευρώ, επενδύει την καινοτομία –απόδειξη αποτελεί το λανσάρισμα το 2016 του Supermarket of the Future- και παράλληλα στην ενίσχυση των τοπικών παραγωγών, υποστηρίζοντας, μέσω των PL, την τοποθέτησή τους στην Ιταλία, αλλά και στις αγορές του εξωτερικού, όπως της Ελλάδας και της Κύπρου, όπου ήδη έχουν παρουσία.


    Evan Christophides:
    Μια ευκαιρία για τις μικρές επιχειρήσεις

Μια πολύ καλή ευκαιρία για την Ελλάδα αποτελεί η απόφαση της SPAR International να επανέλθει, με ένα διαφορετικό μοντέλο, στην αγορά της χώρας, σύμφωνα με τον Evan Christophides, Retail Development Manager του ολλανδικού λιανεμπορικού ομίλου. Ο όμιλος συνεργάζεται με ανεξάρτητους λιανέμπορους, στους οποίους δίνει την τεχνογνωσία και την υποστήριξη που απαιτείται ώστε να διαμορφώσουν το κατάστημα και τη λειτουργία του σύμφωνα με τα standards της SPAR. Ακολουθώντας τη στρατηγική «Better together», που δίνει έμφαση στη στενή σχέση με τους τοπικούς συνεργάτες, η SPAR International, τόνισε ο ομιλητής, είχε το 2016 σημαντική ανάπτυξη πωλήσεων, φθάνοντας τα 33,1 δισ. ευρώ, με δυναμικό 12.544 καταστημάτων. Την ίδια επιτυχημένη πορεία στοχεύει να έχει και στη χώρα μας, όπου, μαζί με τους συνεργάτες της, τους ομίλους ΑΣΤΕΡΑ και MESIS και φυσικά μέσω της SPAR Hellas, θα υλοποιήσει τη στρατηγική της. Ο κ. Christophides αναφέρθηκε σε επιμέρους τομείς αυτής της συνεργασίας, όπως η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, οι κοινές αγορές, σε συστήματα ΙΤ, εξοπλισμό καταστημάτων κ.λπ., με προμηθευτές και από την ελληνική αγορά, η διαμόρφωση της γκάμας προϊόντων, το capital management, ο σχεδιασμός των καταστημάτων και του αγοραστικού περιβάλλοντος, η ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, οι εκπαιδευτικές διαδικασίες, η οργάνωση study tours για απόκτηση εμπειριών και γνώσης σχετικά με σύγχρονες τάσεις στο λιανεμπόριο κ.ά. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τα καταστήματα, ο ομιλητής δήλωσε πως ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στα φρέσκα προϊόντα, στο value for money, με την έννοια της προσφοράς ανταγωνιστικών τιμών -στοιχείο που θα πρέπει να απεικονίζεται και στο branding του καταστήματος-, στην αξιοποίηση των price mechanics, κλπ. Παράλληλα, θα δημιουργηθούν στα καταστήματα «ζεστές γωνιές», όπου θα ετοιμάζονται είδη αρτοποιίας, που σε συνδυασμό με τα έτοιμα γεύματα (food to go) και τα coffee shops, θα αξιοποιήσουν την τεχνογνωσία της SPAR, σύμφωνα με ένα νέο concept που υλοποιεί εδώ και 1,5 περίπου χρόνο, με στόχο να παραμένει ο πελάτης στο κατάστημα. Τέλος, θα αξιοποιηθεί το online κανάλι, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους πελάτες, ιδιαίτερα στις τουριστικές περιοχές, να παραγγέλνουν μέσω διαδικτύου τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν και να τα παραλαμβάνουν από το κατάστημα που επιλέγουν ή ακόμη και στο κατάλυμά τους.

    Δημήτρης Αυλωνίτης:
    Nαι στο διάλογο, στη διαφάνεια, στην ψηφιοποίηση

Η μεγαλύτερη διαφάνεια στις συναλλαγές λιανεμπορίου και βιομηχανίας, η αναμόρφωση του πλαισίου για τη διενέργεια προσφορών και προωθητικών ενεργειών, η επαναλειτουργία του Παρατηρητηρίου Τιμών και η οργάνωση δράσεων clustering για την υποστήριξη της εγχώριας παραγωγής βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα του Υπουργείου Οικονομίας, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της δημόσιας συνέντευξης, στο πλαίσιο του συνεδρίου, του γενικού γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου, κ. Δημήτρη Αυλωνίτη, στο κ. Πλάτωνα Τσούλο, συντάκτη του σελφ σέρβις και διευθυντή της εφημερίδας Ναυτεμπορική. Όπως είπε, πρόθεσή του είναι κατά το πρόσεχες διάστημα να απευθυνθεί στην αγορά, προκειμένου να ανοίξει κύκλος διάλογου για το ζήτημα των «καθαρών» τιμών, ώστε η Γενική Γραμματεία να διαμορφώσει πλήρως άποψη για τις θέσεις της επιχειρηματικής κοινότητας και των φορέων της πριν ληφθούν οι κυβερνητικές αποφάσεις.

Αναφορικά με το ζήτημα των προσφορών και προωθητικών ενεργειών δήλωσε ότι πριν την οποιαδήποτε παρέμβαση χρειάζεται αποσαφήνιση του ποια ζητήματα πρέπει να υπαχθούν στην υποχρεωτικότητα του νόμου και ποια στην οικιοθελή για τις επιχειρήσεις ρύθμιση του κώδικα δεοντολογίας. Ως προς το Παρατηρητήριο Τιμών για τα αγαθά καθημερινής ανάγκης δήλωσε ότι θα επεκταθεί η δράση του εν ευθέτω χρόνω και στις τραπεζικές χρεώσεις για τις επιχειρήσεις, ενώ σχετικά με τις e-αδειοδοτήσεις των επιχειρήσεων είπε ότι είναι ζήτημα χρόνου η εφαρμογή τους. Επίσης, ενημέρωσε για το σχεδιασμό του υπουργείου οι Υπηρεσίες Μιας Στάσης να διασυνδεθούν με το πληροφοριακό σύστημα του Δημοσίου, ώστε να επικοινωνούν ηλεκτρονικά με το ΕΦΚΑ και το TAXISnet. Αναφερόμενος στους μικρούς παραγωγούς και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στις προσπάθειές τους να τοποθετούν τα προϊόντα τους στα ράφια της λιανικής, ο κ. Αυλωνίτης είπε ότι το υπουργείο σχεδιάζει την οργάνωση ενός πλαισίου clustering, μέσω του οποίου οι Έλληνες μικροπαραγωγοί θα επιλύουν πολλά από τα προβλήματά τους.

    Στέφανος Παντελιάδης:
    Ανάπτυξη δικτύου της Metro

Στην εισήγησή του ο κ. Στέφανος Παντελιάδης, γενικός διευθυντής της Metro, με θέμα «Ανάπτυξη δικτύου, εύκολες ερωτήσεις-δύσκολες απαντήσεις», αποτίμησε την εξαγορά της Αφοί Βερόπουλοι από τη Metro ως υπόθεση δικαιωμένη από τις μέχρι σήμερα εξελίξεις, καθώς η αλυσίδα επεκτάθηκε ομαλά σχεδόν σε όλη την Ελλάδα, αποκτώντας παρουσία σε 59 πόλεις (έναντι 27), με 223 καταστήματα (έναντι 78) και ετήσιο τζίρο 1,8 δισ. ευρώ (από 735 εκατ. ευρώ), συνεχίζοντας την επέκτασή της με ίδια καταστήματα και διαπιστώνοντας τη βελτίωση της απόδοσής της ανά υπάλληλο και τμ. Κατά την κρίσιμη διετία 2016-2017 εγκαινίασε 14 νέα καταστήματα, ανακαίνισε ριζικά κατά το πρότυπο των My Market 72 πρώην Βερόπουλος και εξαγόρασε ένα μεγάλο logistics center 24.000τμ στη Θεσσαλονίκη, επενδύοντας συνολικά περισσότερα από 75 εκατ. ευρώ. Φέτος, πρόκειται να ολοκληρώσει τις αναπροσαρμογές στο δίκτυο που εξαγόρασε, έχοντας την εμπειρία της μέσης ετήσιας ανάπτυξης των πωλήσεων κατά 37% ανά ανακαινισμένο κατάστημα, ενώ θα επεκτείνει περαιτέρω τις εγκαταστάσεις του νέου της logistics center, σχεδιάζοντας την επέκταση και εκείνου των Οινοφύτων. Σήμερα, είπε ο ομιλητής, η Metro δοκιμάζει έναν καινούργιο τύπο C&C, προσαρμοζόμενων χώρων ανάλογα με την εμπορική κίνηση και την εποχικότητα, ένα νέο μοντέλο μικρού σούπερ μάρκετ, ενώ ήδη επενδύει στην κάλυψη του Ho.Re.Ca από τα δίκτυά της, χονδρικής και λιανικής.


    Φοίβος Καρακίτσος:
    Η Spar θα οργανώσει τους «μεσαίους»

Απευθυνόμενος στους συνέδρους ο κ. Φοίβος Καρακίτσος, CEO της Spar Hellas, τόνισε ότι παρότι ανέκαθεν πολλοί θεωρούσαν ότι «η μεσαία αγορά είναι χαμένη υπόθεση», αυτή κρατάει τα μερίδιά της, με σοβαρές αντιστάσεις στον ανταγωνισμό των μεγάλων και σημαίνοντα πλεονεκτήματά της την ευελιξία, την ταχύτητα αποφάσεων, την αναντικατάστατη εμπειρική γνώση της μπακαλικής και το δοκιμασμένο προσωπικό στην εξυπηρέτηση. Το ισχυρό πλεονέκτημα της Spar, είπε, έγκειται στο συνδυασμό της υψηλής παγκόσμιας τεχνογνωσίας της στη λιανική με την πλούσια εμπειρική παιδεία των ανά τον κόσμο συνεργατών της. Στο πλαίσιο αυτό, θα οργανώσει τους ανεξάρτητους Έλληνες λιανέμπορους στο μεγαλύτερο συνεταιριστικό δίκτυο καταστημάτων της χώρας, με όχημα τη στρατηγική συνεργασία της με τους ομίλους αγορών Αστέρας και Mesis, που ελέγχουν άνω των 500 καταστημάτων σε όλη τη χώρα, αποβλέποντας στο μετασχηματισμό τουλάχιστον 300 εξ αυτών κατά το πρότυπο Spar και σε τζίρο άνω των 500 εκατ. ευρώ σε τέσσερα χρόνια. Στόχος της, είπε ο ομιλητής, είναι επίσης να ενισχύσει την εγχώρια μεταποίηση τροφίμων, μέσω της ένταξης των προϊόντων της στην υπό σχεδιασμό σειρά Spar Taste of Greece, η οποία θα διατίθεται από το δίκτυο Spar εντός και εκτός Ελλάδας, προειδοποιώντας ότι η υπερσυγκέντρωση του κλάδου συνιστά απειλή κυρίως για τις μεσαίες ελληνικές βιομηχανίες, αφού η ολιγοπώλησή του θα εξαφανίσει, ίσως, περισσότερες από τις μισές.

    Βίκτωρ Κοτζαμάνης:
    Η βεβαιότητα της δημογραφικής κρίσης

Στην εντυπωσιακή για την οριστικότητά της εισήγησή του ο έγκριτος δημογράφος κ. Βύρωνας Κοτζαμάνης, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, με θέμα «Δημογραφικές εξελίξεις: Πώς μεταβάλλεται το πλήθος και το ειδικό βάρος των καταναλωτών ανά ηλικιακές ομάδες», τόνισε ότι η δημογραφία, σε αντίθεση με άλλες ανθρωπιστικές επιστήμες, προβλέπει με σχετική βεβαιότητα την εξέλιξη του αντικειμένου της και ότι, στο πλαίσιο αυτό, είναι περίπου αναπότρεπτο ότι την επόμενη εικοσαετία ο νεανικός πληθυσμός της χώρας (παιδιά, νέοι και εργασιακά στην αιχμή της απόδοσής τους άνθρωποι) θα μειώνεται, ενώ θα αυξάνουν ολοταχώς οι ομάδες των υπερηλίκων και δη των υπέρ-υπερηλίκων. Ειδικότερα, ο πληθυσμός μας θα μειωθεί κατά 500 χιλιάδες έως ένα εκατομμύριο από τα 10,8 εκατομμύρια σήμερα, πράγμα ήδη προφανές από το 2011, οπότε το ετήσιο ισοζύγιο γεννήσεων-θανάτων άρχισε να εξελίσσεται ελλειμματικά σε ό,τι αφορά τις γεννήσεις. Οι άνω των 65 ετών, που σήμερα αντιστοιχούν στο 21% του πληθυσμού, τότε θα είναι 27% (οι άνω των 85 ετών θα υπερβούν τις 400 χιλιάδες), ενώ η μέση ηλικία του πληθυσμού θα αυξηθεί κατά 4-5 χρόνια και θα μειωθούν περίπου κατά ένα εκατομμύριο οι οικονομικά ενεργοί άνθρωποι.

Από αυτή την άποψη, είπε, το εύλογο είναι αντί της επέκτασης της αγοράς των παιδικών ειδών, η έμφαση της προσφοράς να δοθεί στην ανάπτυξη και την περαιτέρω εξειδίκευση της γκάμας των βασικών ειδών για τους υπερήλικες όλων των ηλικιακών ομάδων, ενώ σε ό,τι αφορά τα δίκτυα διανομής, το λογικό είναι να προσανατολίζονται στην εξυπηρέτηση περισσότερο γερασμένων πελατών, με λιγότερες μεν αλλά ειδικές ανάγκες, με διαθέσιμο ελεύθερο χρόνο και αυξημένες ανάγκες κοινωνικότητας, αλλά με μικρό διαθέσιμο εισόδημα. Συνεπώς, η γενική ζήτηση θα εμφανίσει μείωση, ενώ θα μειωθούν και οι αγοραστές από τους οποίους συντηρούνται άλλοι καταναλωτές (π.χ. αγοραστές νέων οικογενειών). Στο ίδιο πλαίσιο, συνέστησε το επενδυτικό ενδιαφέρον για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις στα είδη σούπερ μάρκετ να εκφράζεται με πιο συγκρατημένες μάλλον προσδοκίες.

    Γεώργιος Δουκίδης:
    Γιατί επισκέπτονται οι καταναλωτές τα σούπερ μάρκετ

Σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της ετήσιας έρευνας του ΙΕΛΚΑ, στο πλαίσιο εισήγησής του με θέμα «Γιατί επισκέπτεται ο καταναλωτής το σούπερ μάρκετ», ο κ. Γιώργος Δουκίδης, επιστημονικός διευθυντής του ινστιτούτου, επισήμανε την πολυκαναλική συμπεριφορά των καταναλωτών σήμερα, που τους φέρνει κατά μέσο όρο 14 φορές την εβδομάδα σε ποικίλα καταστήματα τροφίμων –προνομιακά σε σούπερ μάρκετ και αρτοπωλεία και όλο πιο δυναμικά πλέον σημεία πώλησης έτοιμου φαγητού. Μεταξύ άλλων, σχολίασε ότι οι θιασώτες των discounters δεν έχουν καμία διαφορά από τον τυπικό πελάτη του κλασικού σούπερ μάρκετ, ότι πέρυσι 1 στους 5 καταναλωτές αγόρασε online τουλάχιστον ένα είδος του σούπερ μάρκετ, ότι το ποσοστό των online παραγγελιών έτοιμου φαγητού είναι ολοταχώς αυξανόμενο, όπως άλλωστε της χρήσης πιστωτικών καρτών και της αναζήτησης προσφορών μέσω του Internet, καθώς και ότι οι παραδόσεις κατ’ οίκον παραγγελιών των φυσικών σούπερ μάρκετ στη χώρα μας αφορά σε όλες τις ηλικίες αγοραστών. Καταλύτης για την προτίμηση του σούπερ μάρκετ, είπε, είναι η προσωπική εξυπηρέτηση ιδίως στα προϊόντα πάγκου, αλλά και πρωτεύοντα missions σαν αυτό της προμήθειας υλικών για την παρασκευή γευμάτων. Αναφορικά με την αναγνώριση του value for money των σούπερ μάρκετ σημείωσε ότι οι τιμές δεν είναι αποκλειστικό κριτήριο προτίμησής τους και ότι για πρώτη φορά πέρυσι άρχισε πάλι να προβάλει αξιολογικά η εμπειρία αγορών, ένδειξη πως το κριτήριο της απόλαυσης από τη σχετικά διαδικασία ανακτά την αξία του. Ακόμα τόνισε ότι η επαφή με το προσωπικό, ως στοιχείο της εμπιστοσύνης του κοινού προς τις επιχειρήσεις του κλάδου, επηρεάζει καίρια τις αγοραστικές συμπεριφορές μολονότι η έρευνα πέρυσι διαπίστωσε μια κάμψη της αίγλης του σε ό,τι αφορά τη γενική συμβολή του στην ελληνική οικονομία. Σχετικά με τις προσφορές σχολίασε ότι ο ένας στους δύο τις προτιμά από τις χαμηλότερες τιμές, αλλά πλέον οι 4 στους 10 δηλώνουν ότι τους «τρώει» χρόνο το ψάξιμό τους ή τους μπερδεύουν και τους αγχώνουν, πράγμα που σημαίνει πως πρέπει να γίνουν πιο «έξυπνες».


    Λευτέρης Κιοσές:
    Εξέλιξη αγοραστικών συμπεριφορών

Συνθέτοντας στοιχεία ερευνών του ΙΕΛΚΑ, ο κ. Λευτέρης Κιοσές, γενικός διευθυντής του ινστιτούτου, εισηγούμενος με θέμα τις «εξελίξεις στην αγοραστική συμπεριφορά και τα ανταγωνιστικά προς τα σούπερ μάρκετ κανάλια διανομής», αφού ανέφερε πως το μέσο νοικοκυριό σήμερα (2,7 άτομα) ψωνίζει ετησίως περί τα 3.600 ευρώ για τρόφιμα, κατένειμε τους αγοραστές σε πέντε βασικές ομάδες: Τους «αδιάφορους» (19%), «πιστούς» (22%), «πολυκαναλικούς» (18%), «κυνηγούς προσφορών» (27%) και «φιλο-discounters» (13%), εκ των οποίων οι πρώτοι «κρατούν» το ακριβότερο καλάθι (έπονται οι «κυνηγοί προσφορών»). Διαπιστώνοντας τη διεύρυνση της πολυκαναλικής αγοραστικής συμπεριφοράς και τη χαμηλή πιστότητα, έδειξε ότι μετά το 2013 η τελευταία «διορθώνεται» κι ότι το εκάστοτε προτιμώμενο κανάλι διανομής διαφοροποιείται αναλόγως της ομάδας κατάταξης του αγοραστή και της κατηγορίας του αγοραζόμενου προϊόντος. Κάτι αντίστοιχο ισχύει ως προς τις τιμές: Για άλλα προϊόντα είναι πρωτεύον κριτήριο και γι’ άλλα όχι (π.χ. στο ψωμί είναι το τέταρτο κριτήριο). Αναφερόμενος στους εραστές του διαδικτύου, τόνισε ότι ανεξάρτητα από τις παραγγελίες τους, online ή φυσικές, οδηγούνται σε αυτές κατόπιν άντλησης πληροφοριών από ηλεκτρονικά μέσα και ότι κάνουν κατά 10% περισσότερες επισκέψεις σε κανάλια διανομής εκτός σούπερ μάρκετ. Για το κριτήριο του value for money παρατήρησε ότι αυξήθηκε απότομα και πολύ η σημασία του (28% σε μια τριετία), συνεπεία των συστηματικών προωθήσεων-προσφορών και της διάθεσης προϊόντων PL από τα σούπερ μάρκετ, ενώ ως προς τη διατροφή τόνισε ότι οι επισκέπτες των σούπερ μάρκετ για την κάλυψη σχετικών αναγκών δηλώνουν κατά 50% πιο ικανοποιημένοι απ’ όσο οι αγοραστές προϊόντων γι’ άλλες ανάγκες και ότι οι δύο στους τρεις προτιμούν την ελληνική μεσογειακή κουζίνα, παρατηρώντας ότι πέρυσι οι 4 στους 10 διαφοροποίησαν τις διατροφικές προτιμήσεις τους υπό την επίδραση κυρίως των εναλλακτικών καναλιών πληροφόρησης. Επίσης, επισήμανε ότι οι αγοραστές του ελληνικού νοικοκυριού επισκέπτονται 650 φορές το χρόνο τα κανάλια διανομής τροφίμων, ξοδεύοντας σε αυτά 170 ώρες ετησίως, εκ των οποίων οι 85 είναι στα σούπερ μάρκετ.

    Παναγιώτης Μπορέτος:
    Αύξηση τζίρου μεταξύ 3,1% και 4,8% φέτος

Μιλώντας, με θέμα τις «Kεντρικές τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων και τις προβλέψεις για το 2018», ο κ. Παναγιώτης Μπορέτος, εμπορικός διευθυντής και αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της IRI Hellas, σημείωσε ότι πέρυσι η αγορά των FMCG σταθερού bare code εμφάνισε ανάπτυξη τζίρου 3% στα σούπερ μάρκετ άνω των δύο ταμείων, που εδρεύουν σε ηπειρωτική Ελλάδα, Εύβοια και Κρήτη και που αριθμούσαν στα τέλη του 2017 τα 2.350. Η συμμετοχή της Αττικής στις πωλήσεις ήταν περίπου 52%, της Θεσσαλονίκης 10,5%, της Βόρειας Ελλάδας 9%, της Κεντρικής Ελλάδας 14%, της Πελοποννήσου 7,7% και της Κρήτης 6,4%. Όπως είπε, ο κλάδος «ξαναμαζεύει πωλήσεις» από τη μικρή λιανική, σ’ ένα περιβάλλον όπου η συγκέντρωσή του και ο ανταγωνισμός στις προωθήσεις συμπιέζουν τις τιμές προς τα κάτω.

Για το 2018 προέβλεψε αύξηση τζίρου μεταξύ 3,1% και 4,8%, αναλόγως των σεναρίων εξέλιξης του ΑΕΠ, με όριο ανάπτυξής του στην πρώτη περίπτωση το 1,28% και στη δεύτερη το 2,8%, προτείνοντας ως πιο ρεαλιστικό, πάντως, το πρώτο σενάριο. Σε ό,τι αφορά τις προωθήσεις των brand names προέβλεψε ότι φέτος το ένα στα τέσσερα θα πωληθεί υπό καθεστώς μείωσης τιμής ή, αλλιώς, τζίρος περίπου 1,1 δισ. ευρώ θα παραχθεί κατ’ αυτόν τον τρόπο, ο οποίος οδηγεί σταθερά σε μειώσεις τιμών από το 2014 (με ρυθμό 1,5% φέτος, εκτίμησε). Στο ίδιο πλαίσιο, προέβλεψε ότι θα εξακολουθήσει φέτος να μειώνεται η τιμολογιακή απόσταση των branded προϊόντων από τα private labels, ενώ ο πληθωρισμός στα προϊόντα ραφιού και ο αριθμός των καταστημάτων του άδου θα ακολουθήσουν και φέτος αντίστοιχη τάση με του 2017. Ως προς τις επιδόσεις των καταστημάτων ανά κατηγορία μεγέθους, έδωσε το προβάδισμα στην ανάπτυξη τζίρου στα μεσαίου μεγέθους καταστήματα (2,6%), έναντι των μεγάλων σούπερ μάρκετ, όπου ο τζίρος θα εμφανίσει μικρή υποχώρηση (-1,6%). Τα μικρά καταστήματα και τα υπέρ μάρκετ εκτίμησε ότι θα εμφανίσουν μικρή ανάπτυξη (0,8% και 1,6% αντίστοιχα).

    Αλέξανδρος Φλώρος:
    Ελάχιστες οι αμοιβαία επωφελείς προσφορές

Στην εισήγησή του ο κ. Αλέξανδρος Φλώρος, διευθυντής υπηρεσιών λιανεμπορίου για τις αγορές Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ της Nielsen, με θέμα «Οδεύοντας προς μια νέα ισορροπία», διαπίστωσε ότι το συγκρατημένα θετικό κλίμα στην οικονομία πέρυσι αποτυπώθηκε στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, η οποία, στο πλαίσιο της σχετικής παγκόσμιας έρευνας της Nielsen, έδειξε άνοδο 8 μονάδων, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η χώρα «ξεκόλλησε» από τις τελευταίες θέσεις της κατάταξης παγκοσμίως. Όπως τόνισε, η συνολική άνοδος του κλαδικού τζίρου κατά 2% (τροφίμων και μη) συναρτήθηκε για πρώτη φορά πέρυσι μετά το 2008 με την αύξηση του όγκου πωλήσεων, δεδομένου ότι οι τιμές δεν ανέβηκαν. Το παράδοξο, όπως είπε, είναι ότι για μεν το 2016 οι πρώτοι δέκα προμηθευτές εμφάνισαν πτώση τζίρου 7,1%, ενόσω οι πρώτοι πέντε λιανέμποροι αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 10,8%, για δε το 2017 οι ίδιοι προμηθευτές είχαν θετικές πωλήσεις 0,3% και οι ίδιοι λιανέμποροι αρνητικές 4,7%! Εντός των ορίων αυτής της παραδοξότητας οι δύο πλευρές αναζήτησαν κοινό τόπο δράσης στα προωθητικά προγράμματα. Έτσι, το 2017 η συμμετοχή των προωθητικών προγραμμάτων στο συνολικό όγκο των πωλημένων προϊόντων ήταν 44,1% (51,7% στα brand names). Ωστόσο, όπως είπε, ενόσω «επιδοτήθηκε» προωθητικά σχεδόν ο μισός όγκος πωλήσεων, μόλις κατά το 16,8% οι προωθήσεις απέδωσαν επιπλέον πωλήσεις. Ειδικότερα, η έρευνα της Nielsen για τις περσινές προωθήσεις έδειξε ότι α) κατά το 59% όχι μόνο δεν δημιούργησαν κέρδος, αλλά ήταν ζημιογόνες, β) οδήγησαν σε ανάπτυξη πωλήσεων κατά το 33% μόνο για τους λιανέμπορους και κατά το 24% μόνο για τους προμηθευτές, ενώ γ) μόλις κατά το 16% αποδείχτηκαν αμοιβαία επωφελείς. Ο ομιλητής επέστησε την προσοχή όλων στην αποδόμηση της πιστότητας στη μάρκα (πέρυσι έπεσε στο 2%!) συνεπεία των προωθήσεων και στον εθισμό των καταναλωτών όχι μόνο να επιθυμούν τις φθηνότερες επιλογές κατά το 70%, αλλά και να δηλώνουν ότι θα τις προτιμούν και μετά την βελτίωση της οικονομικής κατάστασής τους.


Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ

    Tudor Andronic:
    Συνεχής προσαρμογή στις αλλαγές

Για τον τρόπο με τον οποίο η Bizerba ανταποκρίνεται στις νέες απαιτητικές για το λιανεμπόριο συνθήκες που προκύπτουν από την ψηφιακή διάσταση των λειτουργιών σε όλους τους τομείς, μίλησε ο Tudor Andronic, vice president global retail, Bizerba. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο εισηγητής, η τεχνολογία αλλάζει με τρομακτικές ταχύτητες και γι΄αυτό τον λόγο απαιτείται συνεχής παρακολούθηση των αλλαγών εκ μέρους των επιχειρήσεων, όχι μόνο σε επίπεδο τεχνολογίας, αλλά και σε επίπεδο αγοραστικών συνηθειών. Ο τρόπος με τον οποίο οι επιχειρήσεις απαντούν στις προκλήσεις που δημιουργεί, μεταξύ άλλων, η ανάγκη σύνθεσης της online δραστηριότητας με τις παραδοσιακές λειτουργίες του λιανεμπορίου θα καθορίσει το μέλλον τους, τόνισε. Ειδικότερα σήμερα, με την αυξανόμενη σημασία των φρέσκων προϊόντων και την κρισιμότητα ζητημάτων όπως η ιχνηλασιμότητα, η παρουσίαση στον πελάτη πληροφοριών για τα πωλούμενα προϊόντα, η διασφάλιση της ποιότητας και της υγιεινής, η παρακολούθηση και η διαχείριση των ημερομηνιών λήξης και των απωλειών τροφίμων, κ.ά. ο ρόλος της τεχνολογίας είναι καθοριστικός. Μιλώντας για τα σύγχρονα επιχειρηματικά μοντέλα που υιοθετούν οι επιχειρήσεις, ο ομιλητής αναφέρθηκε στον τρόπο με τον οποίο εταιρείες όπως η Bizerba συμβάλλουν στην επιτυχή υλοποίησή τους με λύσεις που εντάσσονται σε μια γενικότερη στρατηγική προσφοράς λύσεων και συνεισφέρουν στη βελτίωση της λειτουργίας τους και, στην περίπτωση του λιανεμπορίου, στην αναβάθμιση του αγοραστικού περιβάλλοντος. Σε αυτό το πλαίσιο, παρουσίασε επιτυχημένες πρακτικές που υλοποιούνται εντός και εκτός Ελλάδος.

    Αχιλλέας Τριανταφυλλίδης:
    Το ανταγωνιστικό λογισμικό

Στην ομιλία του, ο κ. Αχιλλέας Τριανταφυλλίδης, γενικός διευθυντής της iQom, με τίτλο «We are retail: Η σύγχρονη τεχνολογία στο retail software ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα», συνόψισε το πότε το λογισμικό τής οποιασδήποτε αλυσίδας του κλάδου μπορεί να της προσδώσει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στην ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών με σύγχρονα εργαλεία και στην απαίτηση η ομάδα που διαχειρίζεται το λογισμικό να έχει την ετοιμότητα να φτάνει με τις ενδεδειγμένες μεθοδολογίες στα ζητούμενα αποτελέσματα. Τόνισε την ανάγκη συμβατότητάς του με όλους τους τύπους εξοπλισμού της επιχείρησης, ώστε να είναι δεκτικό σε πιθανές ανανεώσεις και αγορές νέου εξοπλισμού, καθώς και με όλα τα ERP της επιχείρησης.

Επίσης, αναφέρθηκε στη δυνατότητα προσαρμογής του στις νέες διεθνείς τεχνολογικές τάσεις, προκειμένου, με την κατάλληλη επένδυση σε μελλοντική αναβάθμισή του, οι εφαρμογές του να ανταποκρίνονται στις ιδιαιτερότητες της ελληνικής πραγματικότητας. Τέλος, μίλησε για το ότι πρέπει να μπορεί να υποστηρίζει τις σύγχρονες απαιτήσεις και τεχνολογίες, που άπτονται των ψηφιακών εξελίξεων και της διακαναλικής συμπεριφοράς του πελάτη, προς διευκόλυνσή του και βελτίωση της αγοραστικής του εμπειρίας.

ONLINE ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ
Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με εισηγητικές τοποθετήσεις και δημόσιο διάλογο για το online λιανεμπόριο –υπό το συντονισμό του κ. Γ. Δουκίδη, επιστημονικού συμβούλου του ΙΕΛΚΑ– της κ. Ζήνας Μαυροειδή, διευθύνουσας συμβούλου του e-fresh.gr, και των κ. Σάββα Τορτοπίδη, διευθυντή πληροφορικής της Μασούτης, Παναγιώτη Γκεζερλή, CEO & Head Consulting της Convert Group, και Ηλία Σούση, Head of Domestic Market, Agencies and You Tube για Ελλάδα, Βουλγαρία, Κύπρο και Μάλτα της Google. Η κ. Μαυροειδή περιέγραψε το e-fresh ως πλήρες ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, που διαθέτει άμεσα στην Αττική 15.000 κωδικούς branded προϊόντων, μεταξύ των οποίων και φρέσκα τρόφιμα, το οποίο στο δεύτερο χρόνο της λειτουργίας του έχει διπλασιάσει τις πωλήσεις του, αποβλέποντας εν ευθέτω χρόνω στην κερδοφορία και επεκτείνοντας την ακτίνα δράσης του καταρχάς με προϊόντα ξηρού φορτίου. Η επιχείρηση, βασιζόμενη σε δύο αποθήκες με εφαρμογές ρομποτικής, έχει επιτύχει τη συμπίεση του σχετικού λειτουργικού κόστους κατά το ένα πέμπτο των παραδοσιακών υποδομών, όπως και την επανεπιλογή της για αγορές από το 92% των πελατών της. Ο κ. Τορτοπίδης, παρουσιάζοντας το Scan&Shop Masoutis, που ξεκίνησε τη δράση του το 2016 από τον πολυπληθή Δήμο Καλαμαριάς, με έδρα του το Mega Μασούτης της περιοχής, επεκτεινόμενο αρχικά σε όλη την ανατολική Θεσσαλονίκη, είπε ότι σήμερα σχεδιάζεται η μετεγκατάσταση των υποδομών του, ώστε να καλύπτει σύντομα όλη τη συμπρωτεύουσα

.

Το Scan&Shop, εξολοκλήρου σχεδιασμένο από τη Μασούτης και με αξιοσημείωτες καινοτομίες για την ομαλή εισαγωγή των χρηστών στην ηλεκτρονική παραγγελιοδοσία, δραστηριοποιείται αξιοποιώντας τις υποδομές της εταιρείας χάριν οικονομιών κλίμακος και επιτυγχάνει πλήρη κάλυψη των παραγγελιών ως προς τα είδη, στα οποία η συμμετοχή των φρέσκων αυξάνει εντυπωσιακά, και ως προς το χρόνο παράδοσής τους. Ο κ. Γκεζερλής επισήμανε ως παγκόσμια καινοτομία και δείγμα ωριμότητας το γεγονός ότι τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα μοιράζονται τα στοιχεία πωλήσεων μεταξύ τους, κατά τρόπο ώστε οι προμηθευτές μπορούν άμεσα και με ακρίβεια να κάνουν τις σωστές επιλογές στο κανάλι τους, αλλά και στο φυσικό κατάστημα. Όπως είπε, πέρυσι ο συνολικός τζίρος τους έφτασε τα 20 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), αλλά με την προοπτική το 2020 να κυμαίνεται στο 1% του κλαδικού τζίρου. Πρόσθεσε, μεταξύ άλλων, ότι τα δημοφιλέστερα ηλεκτρονικώς αγοραζόμενα είδη είναι τα μεγάλου όγκου και βάρους, ότι η μέση απόδειξη είναι 90 ευρώ κι ότι το μέσο καλάθι έχει 34 κωδικούς προϊόντων. Τέλος, ο κ. Σούσης είπε, μεταξύ άλλων, ότι περίπου το 51% των αγοραστικών αποφάσεων για τα τρόφιμα-ποτά επηρεάζονται από ψηφιακά κανάλια κι ότι το 90% των αναζητήσεων γίνονται για συνταγές, ιδέες γευμάτων, πληροφορίες για την υγιεινότητα των προϊόντων κ.ά. Επίσης, σημείωσε ότι οι σχετικές επισκέψεις πολλαπλασιάζονται απίστευτα την περίοδο των μεγάλων θρησκευτικών εορτών, πράγμα που σχετίζεται με το τεράστιο καταναλωτικό ενδιαφέρον για το διαιτολόγιο των νηστειών, όπως και ότι ένα 10% των αναζητήσεων σχετίζεται, συνδεόμενο με τις επωνυμίες αλυσίδων, με τις προσφορές. Στο ίδιο πλαίσιο, τόνισε ότι το 2016 οι αναζητήσεις για προσφορές μειώθηκαν περίπου κατά 18%, αλλά το 2017 αυξήθηκαν κατά 19% και ότι οι αναζητήσεις μέσω κινητού τηλεφώνου, που σήμερα αντιστοιχούν στο 50% του συνόλου, σύντομα εκτιμάται ότι θα φτάσουν στο 70%.

    info:
    Χορηγοί του συνεδρίου ήταν οι Bizerba, iQom και Sales Promotion,
    υποστηρικτές οι Βογιατζόγλου Systems, Validus και Drakuli Coffee.

« 1 2 3 4 5 »